torsdag 14 februari 2008

Kissen Wilmut


Katter är mysiga djur. Vår katt Wille är väldigt speciell för oss. Han är som vår bäbis som vi kelar och gosar med. Han tycker inte alltid om att gosa med oss, men för det mesta går han med på att bli kliad under hakan och sträcker på sig så vi ska komma åt överallt. Nästan varje morgon sitter han på mitt sängbord och säger "mäh", lite försiktigt först, men låter allt högre ju längre jag ligger kvar i sängen. Om jag inte reagerar slår han till mig lite med tassen på näsan, precis som för att kolla om jag är död eller levande. Jag kan ju förstås inte hålla mig för skratt och han blir ivrig när jag äntligen vaknar och släpar mig ur sängen. Då springer han nerför trappan och vill följa med mig in på toan. Han lägger sig där på mattan och spinner. Innan jag är färdig med mina morgonbestyr krafsar han på toadörren och vill att jag ska släppa ut honom. Han sitter och tittar på handtaget som om han genom tankekraft kan öppna dörren. Vi går sedan till köket och jag serverar en portion med kattmat, fyller på torrfoder och ger nytt vatten. Wille är hungrig för det mesta, så han äter lite innan han kommer efter mig upp till övervåningen. Då hoppar han upp i sängen och tycker det är väldigt mysigt att ligga där. Han vill gärna leka med K och anfaller hans händer. Han låter som en ninja innan han hoppar på sitt byte. Ibland somnar Wille i sängen när han har lekt färdigt och då har vi inte hjärta att bädda sängen, men det är bara bra att låta bli att bädda sängen för då dör kvalstren. När vi ska hämta tidningen vill katten gärna följa med, men på vardagarna ska vi ju åka och jobba så då får han vara inne. Man får passa sig när man går in igen, för Wille står och lurpassar innanför dörren och försöker smita ut när man öppnar. När han inte får gå ut på framsidan, vill han gå in i förrådet i stället och snurra runt på betonggolvet. Han tror nog att han är utomhus när han är där inne eftersom det är kallare där än i huset.

När vi kommer hem från jobbet hör Wille bilen och sitter innanför dörren och smiter ut så fort vi öppnar. Han brukar vara ute en stund, men sedan kommer han in och vill ha mat igen. Sedan vill han gärna gå ut några gånger till under kvällen, ibland är det ett himla spring ut och in. Han sitter och piper och tittar på handtaget och väntar på att dörren skall öppna sig.

När Wille har tröttnat på att vara ute lägger han sig i soffan bredvid K och sover en stund. Oftast sover katten hela kvällen på något skönt ställe, i soffan, på soffans ryggstöd eller på handdukarna som ligger i trådbackar i tvättstugan. Han brukar oftast sova hela natten, ibland i vår säng och ibland hos Je. I natt hörde jag att han var uppe och ville in till henne, han krafsade på dörren och till slut vaknade hon och släppte in honom.

Ibland kan man bli galen på Wille för han är en väldigt gnällig katt. Han piper och jamar jämt, pratar man med honom så "svarar" han. Han är också väldigt nyfiken när vi sitter och äter och vill gärna hoppa upp på bordet och lukta och titta på vår mat. Men han är världens finaste katt och vi tycker så mycket om honom, vår Wille-kille.

Inga kommentarer: