onsdag 14 april 2010

Om du inte är snäll kommer polisen och tar dig


Thomas Bodström lovar att om de rödgröna vinner valet ska det sitta en lapp i varje skola till en egen polis, som eleverna kan kontakta om det är någon kamrat som hamnat snett. Kanske ett behjärtansvärt projekt. Om det inte missbrukas.

Jag tror på förebyggande verksamhet mot knark och fylleri. Men att dra in polisen i den verkar tveksamt. Det finns ju faktiskt så många andra vuxna runt omkring, så varför dra in polisen?  Jag tycker att polisen behövs ute bland folk, inte som några personer som sitter och tar emot "skvaller" om att Kalle nog behöver styras in på rätt bana. Det finns det ju så många andra som kan sköta. Föräldrar, kurator, lärare och andra vuxna runt omkring.

När jag var liten var polisen den sista man ville träffa. "Om du inte är snäll kommer polisen och tar dig." När någon var dum mot mig ljög jag och sa att min pappa var polis, som skulle komma för att dra vederbörande i örat.

Kanske ligger det i tiden att polisen ska bli kompis med alla unga, kanske är det ett sätt att stävja ungdomsbrottsligheten, men jag tycker det verkar som polisen borde ha annat att göra. Och Thomas Bodström är ju inte direkt känd för att komma med så väl genomtänkta förslag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: