Yrkeslegitimation för lärare är okej, om det leder till bättre lärare. Tyvärr gör det kanske inte det. Min erfarenhet från egen skoltid och mina tre barns är att de utbildade lärarna inte alltid är de bästa. Visst, det finns väldigt engagerade och pedagogiska lärare som absolut borde få sin status höjd, men de som ungarna har tyckt mest om har varit de som inte varit de behöriga. Kanske för att de utbildar för livet och inte för de utstakade nationella proven. Absolut tycker jag att kraven på att komma in på lärarhögskolan bör vara så stora som möjligt, men det är ju tyvärr inte så att de med de högsta betygen blir de bästa lärarna. Det är som med läkare, bara för att de har läkarlegitimation och är superintelligenta betyder inte att de är de bästa läkarna och de mest omtyckta av patienterna. Det spelar ju ingen roll om de gör allt tekniskt rätt om känslorna är på minusnivå. Det hela handlar ju om att kunna bemöta människor, både för lärare och läkare, och det är en konst som inte alla behärskar.
Läs även andra bloggares åsikter om yrkeslegitimation, lärare, skola, utbildning, elever, människor, alliansen, behörighet, kvalitet
tisdag 13 april 2010
De bästa är inte mest lämpade alla gånger
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Tycker du sätter fingret på något viktigt i den här diskussionen Bitten. Betygsättning är kanske inget att ge till obehöriga. Men bland de "äkta lärarna" finns en hel del som tröttnat, som saknar pusselbitar i den viktiga "lära för livet" biten och kanske inte alls kan datorer, mobiler och fattar vad som gäller bland ungdomarna nu. Visst gäller det att se eleverna som individer, och bemöta dem får de de är. Tycker nog borgarna stirrar sig blinda på nationella prov och betyg. Det är ju inte bara det som gör skolan bra eller dålig!
Skicka en kommentar