onsdag 3 februari 2010

Dubbelmoral


Antagligen är det mitt dåliga morgonhumör som spelar mig ett spratt. Men varför skulle det vara värre att köpa ett marsvin på blocket och äta upp det än att ge en gris kärlek och mat hela hösten och sedan slakta den till jul? Eller att nacka en höna inför de andra hönorna och sedan tillaga en god hönsgryta och bjuda sina vänner på?

Jag antar att upprördheten har något att göra med att vi inte äter marsvin i Sverige eftersom vi betraktar det som ett husdjur. Det är ungefär som att äta upp sin katt eller hund. Men att vi slaktar hönor, kor, får och andra djur och äter upp dem är visst okej.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Jag håller med-för att inte tala om att alla som äter fisk och har har akvarium (på den tiden jag åt fisk så har jag faktiskt suttit framför akvariet och ätit sushi).

Anonym sa...

Det är ju så det är, vissa djur ses som ätliga och andra inte. Min ena granne har kor i en hage och när jag går förbi tänker jag "entrecote, grytbitar" osv. Min andra granne har hästar i hagen intill och då tänker jag inte på mat! På Island äter man helt naturligt häst och det kändes lite olustigt att se köttbitar i frysdisken med etiketten "föl". Marsvin är säkert goda, de äter ju bara vegetabilier, men jag hade marsvin när jag var barn och skulle inte gärna äta marsvin, eventuellt om jag åkte till Peru där de är ett traditionellt livsmedel. Känns dock som en avsiktlig och onödig provokation att köpa någons husgdjur och laga middag på det i TV...

Baronessan sa...

Yes! Det är ju så att människan ger kärlek till vissa djur som t.ex. katt och hund. Dom andra djuren blir oftast inte så personliga. Om någon "blev vän" med en tupp och hade den sovande på huvudkudden så skulle den nog inte hamna på tallriken.
Men... å andra sidan så vill ju vi svenskar inte äta orm heller. Dock inte för att dom är våra vänner utan för att det är äckligt.
Jag skulle nog inte komma på tanken dock att köpa marsvin på blocet för att tillaga. Å andra sidan skulle jag inte köpa en ko från blocket heller.

Anonym sa...

Kanin, häst, vaktlar (småfåglar), grodor osv kan köpas i vanliga mataffärer i Sverige. Visst kan de vara husdjur, men de går även att äta. Så länge det är gott finns det efterfrågan.