måndag 23 november 2009

Många husvilla



Bostadsläget i Stockholm är katastrofalt. Det är många som bor i andra hand eftersom de flesta inte har en chans att kunna köpa en lägenhet för priserna är hutlösa, och hyresrätter växer inte precis på träd.  En etta på 22 kvadrat gick för tre miljoner kronor häromdagen, 136 000 kronor per kvadratmeter boyta. Det är ju inte precis en lya där man stannar när familjen växer. Det konstiga är att det var hur mycket folk som helst på visningen. Hur har de råd egentligen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är många kvällstidningsjournalister som vill göra bostads bristen till ett ungdomsproblem, tyvärr är detta så fel det kan bli, LÄs boken "Stockholm en historia i kartor och bilder av Friman & Söderström. Bostadsbristen i Stockholm är som framgår av boken något som pågått i flera hundra år.Tex i Början av industrialiseringen kunde det bo tio personer i lägenhet på 30kvm. Går man tidigare tillbaks i tiden bodde upp till fem familjer i något som bara var ett skjul. Själv var jag kräsen och fick vänta i 21 år till jag fick en lägenhet i stockholms innerstad och då ställde jag mig i kö då jag fyllde arton år som är kravet. I dag finns det i varje fall en liten gräddfil för ungdomar en sk förtur genom att man kan boka sig på det bostadsförmedlingen kallar för ungdomsbostad ( 18-26 år krav) Något som inte fanns då jag var ungdom 1988-1990. Nu är det inte så många undgdomar som får chansen till en lägenhet i denna förturs gräddfil. Men något bättre än när jag var ung. Klart att man önskar att politikerna kunde läsa på historien lite bättre och försöka arbeta fram en bättre bostadspolitik. Att lösa bostadsbristen med med marknads hyror kommer bara att göra folk mer trångbodda. Fler kommer att bo på mindre yta precis som beskrivet som ovan. Bostadsbristen är som jag ser det en effekt av urbaniseringen och den har pågått i flera hundra år och den i sin tur är något som drabbar alla generationer, Inte Bara unga, utan även vi medelålders och även de som är äldre

Anonym sa...

Curlingföräldrar betalar!

Karolin sa...

Kan ju lika gärna ha varit en stenrik VD som har köpt lägenheten, bara för att det är en etta betyder ju inte det att det är någon yngre person.

Sedan är priserna verkligen sjuka. Vi har betalat 3 miljoner för vårt hus och anses vara lätt galna av våra vänner, då får vi nästan 300 kvadrat mot 22 eller vad det var här.


Men så gäller det ju också att se helheten, med vilken faktiskt månadskostnad man får. Jag har vänner som köpte en BR för ett par hundratusen för några år sedan men som har en sådan hög fast kostnad per månad att det blir totalt c:a 10000 kr, för samma månadskostnad har man råd att köpa ganska så mkt hus för dyra pengar.