torsdag 26 november 2009

Att döden dö


Just nu verkar det inte så smart att vaccinera sig mot svininfluensan. Högriskgrupperna verkar ha två val; antingen dö av vaccinet eller av influensan. Jag är fortfarande säker på att jag inte ska vaccinera mig. Jag tycker att de rapporterade biverkningarna är alldeles för många för att det ska kännas bra och jag skulle säkert åka på minst tio av dem om jag tog sprutan.

Vilket annat läkemedel skulle användas på människor om det ens kom i närheten av denna mängd biverkningar?

Influensaliknande symtom
Allergiska reaktioner
Andnöd
Feber
Huvudvärk
Domningar
Allvarlig allergisk chock
Nässelutslag
Hudsvullnader
Dödsfall
Yrsel
Illamående
Buksmärtor
Hudförändringar
Värmesvallningar
Lokal reaktion
Smärta
Temperaturstegring
Frossa
Högt blodtryck
Hjärtklappning
Kräkningar
Smakförändringar
Ansiktsförlamning
Ledsmärta
Hjärtstillestånd
Bensmärta
Bröstsmärtor
Stroke
Diarré
Röda komplexa hudutslag
Epilepsianfall
Blåmärken
Heshet
Hosta
Hudutslag
Lågt blodsocker
Klåda
Medvetslöshet
Lymfkörtelsvullnad
Migrän
Muskelsvaghet
Muskelvärk
Lunginflammation
Psykisk påverkan
Känslorubbningar
Svimningstendens
Svullnad i munhåla och svalg
Synrubbningar
Tungsvullnad
Värk
Ögonirritation

Visserligen skulle många av symptomen vara snabbt övergående, men det känns faktiskt som om jag skulle klara mig lindrigare om jag fick influensan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Urban sa...

Tja du läs bipackssedel på något som säljs receptfritt och används frekvent av folk så kan du få det här som biverkningar. Listan är lite längre. Ett litet tips på vilket läkemedel det är. En liten gubbe som sjunger i reklamfilmer handlar det om.
.
milda biverkningar från mag-tarmkanalen, Trötthet, huvudvärk. Magbesvär, diarré, illamående, kräkningar, Hudutslag,hösnuva, slemhinnesvullnad i mun och hals, Blödning från mag-tarmkanalen. Magsår. Sömnlöshet, lätt oro. Synrubbningar eller hörselpåverkan, Vätskeansamling (ödem), minskat antal blodplättar eller vita blodkroppar. "Brustet magsår". Lever- och njurpåverkan, Överhudsavlossning, hudrodnad, Hjärnhinneinflammation, Depression. Förvirring. Nedsatt synförmåga, högt blodtryck, hjärtsvikt, liten ökad risk för hjärtinfarkt eller stroke,

sinneskatten sa...

Äntligen en klok människa!
I Danmark har de som gör vaccinet gjort upp med staten att de inte behöver stå för vad som kan hända utan det gör staten????
Våga vägra sprutan!

Le Loup sa...

Usch'aan! Som vi säger här. Vete fan om jag ska vaccinera mig eller inte...

Anonym sa...

Du missade "gå baklänges" :)

Anonym sa...

Läs vilken medicins biverkningslista som helst så kommer du att få samma långa lista. Jag har tagit vaccinet och det var som att ha träningsvärk i armen samt lite trötthet och lite varm i kroppen i ett dygn. Sen var det över. Gick och jobbade som vanligt. Inga problem alls! Allt är livsfarligt enligt kvällstidningarna.

Susanne sa...

Vad jag förstår dog mannen inte direkt av vaccineringen vilket tidningsrubrikerna påstår utan för att han hade slarvat med sin medicinering. Som jag kommenterat hos dig tidigare i den här frågan, så tycker jag man inte ska lita på det kvällstidningarna skriver.

Jag tog min vaccinering i slutet på oktober och var lite halvkass dagen efter med lite mer värk än jag brukar ha av min grundsjukdom, men därefter var jag helt ok igen. Min son klagade bara på ont i armen en dag och sedan var han ok. Hellre detta än en ordentlig influensa.

Och biverkningar av mediciner fås som sagts av tidigare kommentatorer även av receptfria läkemedel som tas betydligt oftare än en vaccinering.