söndag 2 mars 2008

Vasaloppet

Eftersom jag vägrar att titta på deltävlingarna i Melodifestivalen och därför inte kan yttra mig om den cirkusen så får jag väl skriva om Vasaloppet.

I år var det 17 335 startande, i mitt tycke helt IQ-befriade människor, varav ungefär 10 % kvinnor. Jag kan inte förstå hur man kan komma på att man ska åka Vasalopppet överhuvudtaget. Att hasa fram i nästan obefintliga spår, trängas med alla andra, ha fel valla och bakhalt, få kramp, vätskebrist och svårt att gå på toa när man behöver. Dessutom måste man betala en massa pengar för resa, deltagande och logi. Men jag är ju ingen sportfåne så jag har aldrig begripit det.

Jag undrar en sak till. Om drömmen är att vinna Vasaloppet och man har vunnit en gång, varför väljer man då att fortsätta åka igen och igen och igen?

En man med ringa förstånd får trötta fötter. (Arabiskt ordspråk)

Inga kommentarer: