torsdag 27 mars 2008

Till rymden, och tillbaka?

Under 2010 ska de första turisterna kunna åka till rymden med rymdskeppet Lynx som är tvåsitsigt och ser ut som ett mindre privatflygplan. Det ska kunna göra fyra flygningar om dagen och starta och landa på vanliga landningsbanor. Flygningen kommer att ta ungefär 30 minuter allt som allt och man kommer att åka rakt upp till 61 km:s höjd på drygt 4 minuter innan nedstigningen till jorden börjar. Jag undrar i mitt stilla sinne vad åkturen kommer att kosta, men jag förstår ju att det inte är för vanligt folk med vanliga löner. Jag har heller ingen längtan ut i rymden, för mig är det ointressant hur mycket man kommer att få betala. Jag nöjer mig med att flyga på gammalt hederligt sätt i vanligt flygplan, det räcker för mig att vara 10 000 meter upp i luften. Men jag förstår dem som tycker att det här är en häftig grej, för det finns nog många som skulle vilja ta en åktur i rymden om det bara vore möjligt. Jag tror dock att det kommer att bli alldeles för dyrt och det kommer bara att vara en liten klick som har råd att få sin högsta önskan uppfylld.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr kommer du inte ut i rymden med den farkosten. Bland astronautkretsar anses det att rymden börjar på 100 km höjd. Så åker man upp till 61 km höjd har man alltså 39 km kvar till rymden. Visst kan en resa till 61 km höjd vara jättehäftig den med - man kommer ju en bit ovanför stratosfären trots allt. Men en rymdresa är det inte!