onsdag 23 januari 2008

Min aversion mot home parties

Jag tror att jag har fått min totala avsky mot försäljning i hemmet av diverse onödiga prylar av min mamma egentligen. Hon fnyste alltid åt folk som sprang hem till varandra titt som tätt och köpte dyra burkar att ha matrester, smörgåspålägg och sånt i. Numera kan man ha party hemma och sälja det ena onödiga efter det andra, ja man kan nog sälja allt till inbjudna, speciellt utvalda, lättlurade gäster. Om alla säger att den och den burken bara måste man ha, så tror man väl själv på det till slut. Sen att man kan köpa 25 burkar, som duger precis lika bra, till samma pris som en dyr burk på partyt, är det ingen som vågar säga. Nej, behöver jag köpa något, så vill jag välja var jag ska handla, och behöver inte känna mig tvingad att handla för att alla andra köper massor (annars är jag väl snål). Sedan är ju det så, att ju mer gästerna köper desto mer värdefull gåva brukar värdinnan få, så det sätter ju lite press på gästerna att handla också.

2 kommentarer:

hannamia sa...

mamma, har du nagonsin funderat pa att skriva en bok? Du skriver jatteroligt ju :D

Anonym sa...

1. På mina hempartyn är det inga köptvång
2. Hempartyn är oxå ett sätt att umgås
3. Det finns bra saker att köpa på hempartyn
4. Som värdinna tvingar man inte ngn gäst att handla för att få bra att handla för själv
5. De flesta partyn har iofs inte ngt sånt system där man får "provision" som värdinna