torsdag 29 september 2011

Lite trafikvett om jag får be



När jag gick i skolan hade vi trafikkunskap en gång varje år. Då fick man veta hur cyklarna skulle vara utrustade och hur man skulle cykla i trafiken. På den tiden var det inte lag att ha hjälm, men jag tror att vi kunde mer omtrafikvett än vad barnen kan i dag.

På vår gata är det 30 km/h. Och det är tur för cyklisterna. 9 av 10 cyklar nämligen mot färdriktningen på gatan. Mest barn, men även vuxna. Varje gång jag möter nån som cyklar på fel sida kokar det i mig.

Jag tycker att man borde köra reklamfilm på tv hur man ska cykla i trafiken, på vilken sida av gatan eller vägen. Reklam har ju en tendens att fastna i skallen, trots att man inte vill det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Johanna sa...

Jag håller med. Verkar vara väldigt svårt att lista ut det där med rätt sida att cykla på. Och att ha lysen på cyklar när det är mörkt ska vi inte tala om! Kommer ihåg att vi hade de där trafik-dagarna när jag gick i skolan också.