tisdag 6 september 2011

Grina lite


En kvinna nekas operation om hon inte slutar röka inför ingreppet. Länskliniken för ortopedi i Piteå kräver fyra veckors tobaksfrihet före och åtta veckor efter operation. Allt för att minska blödningen och främja läkningsprocessen. Helt rimligt, tycker jag.

Men kvinnan hävdar att hon minsann är 53 år och inte tänker sluta röka.

Jag trodde att när man är 53 år, som jag, har man kanske lite mer vett i skallen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Det är lätt att hacka på rökare och säga att de ska sluta och så vidare (obs! jag är inte själv rökare).
Men hur gör vården om det kommer in en skottskadad kriminell till akuten?
Ska man ha en signatur på ett papper om att patienten ska avstå från sitt allmänt destruktiva leverne först innan det blir någon hjälp?
Eller ska ett rattfyllo som kört av vägen tvingas lova att sluta med spriten innan han/hon kan läggas på operationsbordet?
Visst, låter man dom dö, så sparar vi skattepengar. Men riktigt så cyniska har vi väl inte blivit än?

Bitten sa...

Nej, men här handlar det ju om en planerad operation och då ska/vill man ha bästa möjliga utgångsläge om det ska lyckas. Rökning gör ju så att blodkärlen drar ihop sig och det försämrar läkningen och det kan ju få katastrofala följder och kan bli ett väldigt lidande för patienten och kostar mycket för sjukvården. Om man inte kan avstå från rökningen under 3 månader av sitt liv för att öka chanserna att operationen ska lyckas så tycker jag att man borde skämmas. Det är ju av omtanke doktorerna kräver rökstopp.

Sus sa...

amen på det! Vad är det de inte förstår?