måndag 12 september 2011

Det är måndag morgon

Fartkamera på länsväg 276 mellan Åkersberga och Roslags Kulla.
Foto: Lasse Allard

Det är mörkt, regnigt och ganska varmt. Och jag tänker på det här med fartkameror. Om de är till nytta eller inte. Jag tror att det är många ögontjänare som är ute och kör. Som bromsar och kör lagligt när en kamera dyker upp, men som kör som blådårar mellan kamerorna. Och undrar i så fall varför.

Nästan 138 000 fartsyndare har blivit plåtade av svenska polisens hastighetskameror bara i år. Mest aktiva var kamerorna på länsväg 276 mellan Åkersberga och Roslags Kulla. Där åkte hela 2 440 personer fast mellan januari och juli i år. Skulle inte tro att alla hade bara otur, utan generellt kör de nog för fort mest hela tiden. Numera varnas det ju för att det kommer att komma en kamera både med skyltar och via GPS:en, så det borde inte vara något problem. Men de kanske för fort för att ens se varningsskylten. Men om alla körde enligt hastighetsbegränsningen skulle det inte ens behövas några kameror! Det har liksom blivit en sport att köra fortare, annars är man en mes.

Och så länge jag kan minnas har det varit en sport att ligga först i en bilkö. Ingen kan ligga bakom nån annan och mölja mil efter mil. Förr eller senare måste den som ligger bakom köra om den eller de bilar som är framför för att kunna köra i sin egen takt. Och så håller det på. Den som ligger sist måste köra om och då kommer nån annan sist och måste köra om. Vad är vitsen med det?

Jag känner på mig att det inte kommer att bli någon bra vecka det här. Om jag redan på måndagen går igång på fartsyndare, hur ska det inte bli i slutet av veckan ...

Inga kommentarer: