måndag 10 mars 2008

Jag blir så trött...

Läste om Försäkringskassans läkare som tycker att man kan ligga ner och jobba om man inte kan sitta eller stå så länge för att man har ont. Precis så skulle jag vilja ha det, ligga i en säng hela dagarna och jobba lite mellan tupplurarna. Det skulle ju vara perfekt. Då behöver jag ju inte vara hemma när jag får ont i axeln, vinterkräksjuka eller influensa, jag ligger ju redan ner och kan vara på jobbet fast jag är sjuk. Tänk så mycket pengar vi sparar då till staten.

Hur i h-e kan man föreslå en sån sak som att man ska ligga ner och jobba på ett kontor??? Uppenbarligen jobbar den som föreslog detta inte särskilt mycket själv, hon kom för att inspektera arbetsplatsen och stannade i fikarummet. Hon kanske sitter i fikarummet på sitt jobb hela dagarna, vad vet jag.

Självklart tycker jag inte att man ska kunna bli sjukskriven när man klarar av att jobba, men att Försäkringskassan ska lägga sig i när en läkare sjukskrivit någon är väl ändå helt sjukt(!). Jag tycker att det är att omyndigförklara hela läkarkåren. Jag tror att läkarna ute i landet är kapabla att avgöra huruvida och hur länge en patient behöver vara sjukskriven. Jag upplever det som om många patienter bryter sin sjukskrivning och går tillbaka till jobbet tidigare om de kan, så j-a roligt är det inte att vara sjuk!

Är man sjuk så är man, man blir inte friskare för att sjukersättningsnivån sänks eller sjukskrivningen dras in, men allt fler tvingas gå till jobbet fast de är jättesjuka.

Inga kommentarer: