torsdag 10 december 2009

Rosa/blått



Att bojkotta rosa leksaker hjälper nog inte för att styra vad våra barn leker med. Det är inte själva rosa färgen det är fel på, utan hur vi vuxna reagerar när flickor väljer rosa. Rosa har alltid betraktats som en tjejfärg och blått en killfärg och gör visst så än, trots att vissa kämpar emot med näbbar och klor. Jag tror att leksakshandlarna faktiskt utnyttjar något som ligger i våra gener. Jag gav själv en docka till min ettårige son, en docka som han aldrig brydde sig om eller ens tittade åt, utan han stod i fönstret och tittade på traktorn som plogade snö i stället. Och han hade nog varken sett en docka eller en traktor förut, han valde själv. Och jag kan inte heller säga att min äldsta dotter har fallit för rosa leksaker direkt,. Förutom en rosa "My little Pony" då. Däremot har den yngsta varit mer "tjejig" och valt mer rosa. Trots att jag försökt uppfostra dem lika var de ändå helt olika. Jag tror att en flicka skulle välja en rosa leksak framför en likadan blå, eller vit, eller vilken annan färg som helst, även om hon aldrig sett en rosa pryl i hela sitt liv. Inte för att rosa är en tjejfärg, utan för att rosa är en vacker färg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Duracellmamman sa...

Jag tror oxå att det sitter i generna. Har en dotter som är 2 år gammal, fram till hennes 1 årsdag hade hon helt könsneutrala leksaker ärvda efter kusiner och Storebror. När hon fyllde ett fick hon sin första docka. Men vi var samtigt noga med att hon hade tillgång till bilar och tågbana. Men hon väljer själv dockan framför allt. Forsatt än idag. Hon är en riktig liten flick-flicka osm älskar allt som är rosa framför hennes sedan länge ratade bilar och tågbana.

Varma kramar!

Karolin sa...

Mina killar har inte heller varit intresserade av dockor och andra "tjejleksaker" iallafall inte hemma, däremot har de gillat färgen rosa. Barn gillar ju ofta rosa, oavsett om de är pojkar eller flickor. Jag kan tycka det är knäppt att köpa rosa till flickor och blått till pojkar bara för att "det ska vara så" och jag tycker ungefär det är lika knäppt att låta bli att köpa rosa till flickor och blått till pojkar bara för att man ska vara emot också. Låt barnen välja själv så blir det säkert bra.

Anonym sa...

Sitter i generna. Ja, där har du nog rätt. Det har utvecklats under miljontals år, sen tiden då kvinnorna tog hand om barnen, och männen... var ute och körde traktor???