torsdag 27 augusti 2009

TorsdagsReflektion v 35

Min veckas torsdagsreflektion handlar om att turista i sin egen stad. Ofta har vi alldeles för lite tid att utforska platsen vi bor på. Vi kan åka långt bort i världen och uppleva både storstäder och stränder, men att ta oss tid att turista på hemorten blir ofta eftersatt. Egentligen bara när man har gäster händer det att den egna staden blir föremål för små utflykter. Den gångna veckan har det blivit mycket av den varan, eftersom vi har långväga gäster och de är av den oerhört nyfikna sorten, så mycket har de fått se.



Bilden är knäppt uppe i vårt vattentorn Svampen. Vädret var inte det bästa vi kunde visa upp, men utsikten är i alla fall ganska fin.

Se fler bilder hos trebarnsmamman.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anette sa...

Svampen, aha då vet jag var du har din brevlåda!!
Där kunde ja ha bott, men min föräldrar valde att flytta hem till Jönköping innan jag föddes!
Turista i hemstaden är man ju dålig på, så det är ju tur man får lite gäster ibland. /Anette

Marie sa...

Så sant det där med att man ofta inte semestrar och turistar i sitt närområde. En av mina bloggvänner har infört begreppet HEMESTER och det tycker jag är såååå bra.

sinneskatten sa...

jag "turistar" ofta i min gamla hemstad som är din stad.
En stad som inte skäms för sig.

Anonym sa...

Visst är det underligt att man vet så lite och bryr sig så lite om sin egen stad. Den här sommaren har vi stannat hemma och bara turistat på hemmaplan. Det är en härlig upplevelse.

Emma sa...

Har haft förmånen att jobba på turistbyråer i mina två städer och har därmed verkligen fått uppleva deras "turistiga"-sidor. Något som absolut fler borde göra, det kan vara överraskande vad mycket ens stad har att erbjuda :)

Helena sa...

Så sant som det är sagt; man blir lätt "hemmablind".

Viola sa...

Hej du!
Visst är det kul att turista i sin egen stad i bland...
På ditt kort kan man se mitt hus,jag bor i närheten av svampen.

Hej från mig!

Anonym sa...

Det är tur att man får gäster ibland som är intresserade av att turista. För oss blir det oftast då också som man ser sig omkring själv.