söndag 8 mars 2009

Internationella kvinnodagen

I en optimal värld skulle det inte behövas någon dag som heter internationella kvinnodagen, den dagen vi ska uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen. I en perfekt värld har kvinnor och män samma rättigheter och skyldigheter, lika lön för lika arbete och inget kvinnoförtryck existerar. Sedan 1910, då internationella kvinnodagen instiftades, har det väl egentligen inte hänt så särdeles mycket. Fortfarande är det männen som styr den här världen.

Här hemma firar vi internationella kvinnodagen med jämställt arbete i form av tapetsering. Vi fördelar arbetet rättvist. Jag håller i tapetvåderna så de inte rullar ihop sig, har på tapetklister, torkar av det kladdiga tapetserarbordet efter varje påstrykning och står bara och ser allmänt vacker ut. K gör förstås själva grovjobbet. Han står också för svordomarna och jag är mest nervös. Wille ligger på tröskeln och kollar och gör klokt i att hålla sig ur vägen.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Karin Berg sa...

Wille är smart ;-) här firar vi kvinnodagen med att äta våfflor. Och få frågan av äldsta sonen varför det inte finns någon mansdag.

Baronessan sa...

Jag skulle hålla mig undan eller kanske ligga just där Wille ligger :)

Bitten sa...

Jo, det är nog säkrast. Men det blir fint. Tapeterna menar jag.