måndag 6 december 2010

Googlar du på tzatziki?

Tzatziki är det mest googlade matordet. Och jag blir väldigt förvånad.
Hur svårt kan det vara?

Jag river en halv gurka, lägger i en sil och trycker ut vätskan. Att salta är viktigt, ganska mycket salt så att vätskan drivs ut fortare. När gurkan runnit av en stund tar jag yoghurt, turkisk eller grekisk spelar ingen roll, det smakar lika gott vilket som. Jag har dock upptäckt att den grekiska är betydligt tjockare än den turkiska. I yoghurten häller jag i lite olivolja och blandar runt. Sedan river jag ett par vitlöksklyftor och blandar i. Lite salt och peppar och sedan i med den avrunna gurkan och blanda runt ordentligt. Smakar av med mer salt, peppar och ev en till klyfta vitlök. Klart!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: