måndag 17 maj 2010

Ursäkta att jag äter medan du röker


Statens folkhälsoinstitut vill förbjuda rökninguteserveringar, lekplatser och perronger. Bra förslag tycker jag. Jag tycker det är en mänsklig rättighet att ha rökfritt även på uteserveringar. Det spelar ingen roll hur god maten är, sitter det rökare vid bordet intill så är det väldigt irriterande att sitta och andas in röken och maten smakar rök i stället. Det är bara att hoppas på att det blåser åt andra hållet så man åtminstone kan andas ordentligt. På lekplatser tycker jag att det är självklart att barnen ska slippa röken och på perronger, där det ofta står jättemycket folk och trängs, är det inte heller så trevligt att lukta som en askkopp när man kliver på tåget.

Naturligtvis tycker alla rökare att vi är ena gnällspikar, som vill ha rökfritt när vi äter, leker med barnen eller väntar på tåget. De tycker att det är en mänsklig rättighet att röka var de vill, men jag skulle inte tro att de skulle vilja att jag stod och sprayade håret när de sitter och äter helller. Jag tycker att man måste ta hänsyn till sina medmänniskor. Det går ju faktiskt att gå undan och röka, man behöver inte sitta och bolma rakt i ansiktet på andra, även om man sitter ute.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och samtidigt förbjuder vi mobiltelefonprat på stan. Speciellt hårt för tonåringar. Andra saker jag inte gillar som kanske majoriteten håller med om: förbjud hundar,skrikiga barn,parfymer,barnvagnar,tiggare,uteliggare och andra som luktar illa.

IdaMarie sa...

Jag håller med dig helt och hållet! Att röka precis var man vill är ingen rättighet, att SLIPPA rök bör däremot vara en rättighet. Bra jämförelse med hårsprayen förresten :-) Tänk om jag nästa gång jag sitter på en uteservering, börjar spreja hårspray mot det bord där rökaren sitter. Undrar om de tycker att maten smakar lika gott då? Vill de röka får de gå undan någonstans där de inte stör andra.

Ickerökare sa...

"De tycker att det är en mänsklig rättighet att röka var de vill"

Du verkar tycka det är en mänsklig rättighet att inskränka andras friheter. Det är det inte, det är fascism.

Bitten sa...

Det är väl att inskränka andras frihet att sitta och bolma på uteserveringar också. Friheten att kunna sitta utan att få en massa rök på sig. Det är ju tortyr.

Bitten sa...

Förresten får väl folk röka så mycket de vill, bara jag inte tvingas bli passiv rökare.

Ickerökare sa...

Starta en rökfri uteservering och sitt där själv? Varsågod.
Jag vill inte förbjuda rökfria uteserveringar.

röker inte sa...

samtidigt borde vi förbjuda att ha uteserveringar inärheten av bilar och framförallt PRAFYMFRITT!! jag luktar hellre på cigarettrök än folk som inte har vett på att använda parfym med måtta. och avgaser... jaaa

Bitten sa...

Alltså, jag har inget emot rökare, om de håller röken för sig själva. Och jag vill framför allt inte att någon blåser rök på mig när jag äter. Problemet är väl löst om jag alltid äter hemma, så kan rökarna blossa som de vill.
Jag luktar då hellre på lite parfym än på cigarettrök.

Hampus sa...

Håller med till fullo! Maten och drycken smakar skit när folk bolmar som skorstenar bakom ryggen på en!

Bitten sa...

Jo, men det är ju så att rökning orsakar mycket lidande för enskilda och kostar mycket pengar för samhället också. Varje år får ju många cancer och hjärt-kärlsjukdomar som orsakas av rökning. Sedan rökförbud infördes på restauranger har personalen som tvingades vara passiva rökare hela sitt arbetsskift blivit friskare. Rökare förpestar inte bara sitt eget liv utan även andras i deras närhet.

Klas @ regeringensuger.se sa...

Så om man får röka eller inte borde alltså inte ägaren få bestämma? Som ägare till en restaurang, pub eller ett hus vill jag kanske att folk ska kunna röka. Varför ska de inte få det? Ni får ju förbjuda rökning i era restauranger, pubar eller hus.