lördag 8 maj 2010

Omskrivning av ord

När jag var liten var jag rädd för negrer, som vi sa då, alltså svarta människor. Det berodde på att min släkting skrämde mig med en svart mask för ansiktet när jag var 3-4 år gammal. Så fort jag såg en färgad hoppade jag till och min hjärta började bulta. Det har lyckligtvis gått över nu.

Men negerbollar har aldrig skrämt mig. Tvärtom, själva ordet förknippar jag med något gott till kaffet, något positivt, och inget som har med slaveri och rasism att göra. Det har alltid hetat negerboll för mig och kommer alltid att heta. Att försöka få mig att säga chokladboll är dömt att misslyckas. Jag hade säkert inte ens reagerat om någon ropat i högtalaren på tåget att det fanns negerbollar att köpa. Jag hade nog lett lite och tyckt att det lät gulligt.

I så fall kanske fläskpannkaka också är fult att säga. Eller brunt socker, vit choklad, och risgrynspudding. Nån kan ju ta illa upp.

Och jag tycker faktiskt att det ska heta negerboll, hallongrotta, kolakaka och prinsesstårta. Inget konstigt med det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag är inne på samma spår :)

Nathalie sa...

Att jämföra ordet negerboll med brunt socker eller vit choklad är bara korkat.
Brun och vit är inga negativt laddade ord, eller hur? Neger är dock ett ord som används som skällsord idag. Jag tycker i alla fall inte det är okej att använda det.
Och att hänvisa till att det alltid hetat så är ju heller inget bra argument.. Ska vi behålla alla gamla "regler" och traditioner? Vad sägs om barnaga tex? Vi kanske ska ta bort kvinnors rösträtt igen? Två exempel på dumma saker man tyckte var ok förr, som idag inte skulle falla någon in att tycka bra om.
Själv tror jag att jag ska ut och köra på vänster sida nu, det har ju alltid varit så!

Bitten sa...

Nathalie: Det negativa med neger finns ju bara hos den som säger det i negativ bemärkelse. Inte använder jag neger som skällsord, men det gör tydligen du. Jag tror du tänker på det amerikanska ordet, och det har använts i Amerika som skällsord och har inget med våra negerbollar att göra.

Och jag förstår inte varför du ska dra in kvinnors rösträtt, barnaga och vänstertrafik i det här.

Nathalie sa...

Nej, du och jag kanske inte använder det så. Men faktum är ju att det finns folk som gör det, och det finns folk som får utstå att bli kallade det och mår dåligt av att få utstå det gång på gång. Ska vi då fortsätta att kalla ett litet oviktigt bakverk för detta kränkande ord?
Eftersom människor tar åt sig, varför kan vi inte bara då enas om att det är bättre att kalla den något annat?

Och nej, det är inte bara i Amerika som det är ett skällsord...

Varför jag drar in de sakerna? Jo eftersom du skriver att du alltid sagt så och det är ditt starkaste argument för det så tänkte jag att du nog vill hålla på alla gamla "fina" traditioner.

En annan sak jag lagt märke till är att det till störst del verkar vara människor över 40 som vill hålla så hårt på detta ord. Är det så att vi yngre inte är lika inskränkta och inser att man faktiskt kan ändra saker?

Anonym sa...

Tänk på alla rödhåriga som kan känna sig kränkta när man pratar om rödbetor.

Anonym sa...

Att du var rädd för negrer när du var liten kan lika väl ha berott på att du är som folk mest.

Jag såg på TV att när de kollade hjäraktiviteten hos småfolk när de fick se en neger så reagerade de likadant som under flykt/kamp.

Helt enkelt för att det var ett främmande element.

Fenomenet försvinner också helt när man vänjer sig vid att se mörka människor. Förresten så fungerar det likadant omvänt på vitingar.

Bitten sa...

Det där med rödbetor har jag faktiskt inte tänkt på heller. Där har du en poäng.