lördag 2 januari 2010

Ingen rädd för vargen här


För vem är vargjakten egentligen? För vargarnas skull, för fårägarnas, för jakthundarnas eller för att vargarna är så illa omtyckta? Forskare har visst kommit fram till att jakt på ett begränsat antal vargar varje år kan göra lokalbefolkning och jägare mer välvilligt inställda till vargen. Är det därför jakten har tillåtits?


Riksdagens beslut om att tillåta licensjakt på 27 vargar i fem olika län förstår jag mig inte på. WWF kritiserar nu vargjakten. Kungen, som är ordförande i WWF:s förtroenderåd, har uttalat sig om att han är för vargjakten, annars kommer vargarna att föröka sig explosionsartat i framtiden. Det finns ungefär 200 vargar i Sverige, och med de svåra levnadsvillkor de har lär de inte bli så många fler i framtiden.

Hur många har egentligen sett en varg i det här landet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja och WWFs svar på deras ordförande inställning var att man inom WWF inte indirekt är emot jakt på varg. I min värld ... betyder det att man är för.

Kontentan av allt är den slakt de stackars vargarna får uppleva. 12000 beväpnade män (mestadels) mot 27 försvarslösa varelser. År 2010...

Unknown sa...

Ha en super dag!!

:):)

Helena sa...

Jag ogillar jakt på alla djur -inte minst varg. Vilka är vi människor att bestämma hur många vargar eller andra djur det ska få finnas? De är ju bara i minoritet i jämförelse med vi människor -som absolut är för många! Jag tycker att jakt borde förbjudas helt och hållet -och det trots (eller på grund av) att jag åtminstone har två jägare i släkten...

Anonym sa...

Hur många barn och vuxna har anfallits av varg dom senaste 10 åren? och jämför med hur många som anfallits av hundar under samma tidsperiod! Den statistiken skulle stödja att vi inför skyddsjakt på tamhundar.

Le Loup sa...

För att inte tala om statistiken som kom fram för några år sedan, att fler hundar vådasköts av jägare än blev attackerade av vargar.

Anonym sa...

Det enda dokumenterade fall av människor som anfalls av varg jag känner till gällde en varg som kom från en djurpark.

Däremot är det många människor som dör av jordnötsallergi varje år. Så skjut jordnötterna, om vi nu alla är eniga att jakt är det bästa sättet att lösa våra problem, vad folk än säger? Har du cancer? Skjut tumörjäveln! Bara ingen kommer och blandar in vetenskap och kunnande i det hela.

Jag gillar jakt. Jag är inte vegetarian, men viltkött känns åtminstone rimligare än ko och tamgris ur ett moraliskt perspektiv. Däremot är DEN HÄR jakten helt idiotisk, och totalt oförsvarbar, då skjutandet av tre alfa-individer hittills med stor sannolikhet kommer leda till fler ensamvargar, vilket ökar risken för riven tamboskap.