fredag 1 januari 2010

En 2009-utmaning


I stället för att skriva en sammanfattning av året som gått antar jag Karolins utmaning som innebär att svara på 30 frågor om 2009. Det kanske inte heller är så lätt, men jag ska försöka svara på bästa sätt.

Mina svar på 30 frågor om 2009


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Vi reste till solen på vintern, vilket aldrig hänt förut. I början av januari firade vi K:s födelsedag på Fuerteventura. Åhh, så skönt. Längtar efter sol och värme nu.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag gav inget nyårslöfte, tycker inte om att lova något som jag sedan inte kan hålla. Bättre då att avstå.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Eftersom mina vänner börjar bli mor- och farföräldrar i stället för föräldrar så kan jag nämna att stoltare farmor och farfar än våra f d grannar finns nog inte. Deras yngste son fick en liten Tora. Och min arbetskamrat förstås, hon fick en dotter, en liten Isabell.

4. Dog någon som stod dig nära?
Ja, min mamma gick bort den 10 oktober, 86 år gammal. Saknaden är förstås stor, även om jag vet att hon inte hade mycket till liv de sista månaderna.

5. Vilka länder besökte du?
Spanien (Fuerteventura).

6. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010?
Pengar, tid, ork, livglädje och framför allt tålamod.

7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?
10 oktober.

8. Vad var din största framgång 2009?
Att jag lyckats ta mig till jobbet nästan alla dagar, fast motivation, ork och glädje saknats.

9. Största misstaget?
Att jag inte ägnat mer tid åt nära och kära, i stället för att tycka synd om mig själv.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
På vårkanten lyckades jag med bedriften att skada mig två gånger. Riktigt rejält dessutom. Först snubblade jag på en kartong i hallen och skadade en muskel på baksidan av låret. Det tog ungefär 3-4 månader innan jag blev bättre, för helt bra är jag inte ens nu. Andra gången halkade jag i en trappa på jobbet och hade det största blåmärket i mannaminne. Från det fallet har jag fortfarande ont i ryggen och kan inte stå stilla utan att få ont. Något i bäckenet måste ha fått sig en kyss.

11. Bästa köpet? Kanske inte det bästa, men det roligaste köpet var en bil till.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Naturligtvis ombyggnaden av köket. Där gick det åt en del pengar, även om det långt ifrån är något lyxkök.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att ena dottern förlovade sig på julafton. Även om det fortfarande är en del strul med visum och annat så känns det riktigt bra.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?
Lasse Lindh- och Kent-sånger. Förstås.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Njutit mer av dagarna och inte oroat mig så mycket.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Oroat mig för morgondagen.

18. Hur tillbringade du julen?
Hemma bland nära och kära. Lugnt och stilla.

19. Blev du kär i år?
Inte i någon person eftersom jag redan är kär i alla mina nära och kära. Däremot blev jag nog kär i min nya kamera och dator. Om det nu räknas.

20. Favoritprogram på TV?
Tittade inte mycket på tv egentligen, men allt som man får skratta eller gråta åt.

21. Bästa boken du läste i år?
Jag har inte läst så många böcker eftersom jag aldrig har tid eller är för trött. Den bästa boken var nog ändå kokboken.

22. Största musikaliska upptäckten?
Ingen särskild, men upptäckt att jag föredrar svensk musik.

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Ärligt talat kommer jag inte ihåg vad jag fick. Pinsamt. Jo just ja, ett presentkort på massage som jag inte har använt än.

25. Något du önskade dig men inte fick?
Brukar aldrig komma på vad jag önskar mig. Jag är glad om jag får ett "grattis."

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2009?
Jag firade min födelsedag tillsammans med familjen och Buster. Han fyllde 49 hundår och jag fyllde resten så vi firade 100 år tillsammans.

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer ledig tid, mindre jäktigt på jobbet, mer pengar, bättre väder, ja listan kan göras lång ...

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2009?
Desperat ålderskrisstil och ett ökat behov av att köpa mycket nya kläder och skor framför allt.

29. Vem saknade du? Har saknat alla som inte är här, ingen nämnd och ingen glömd.

30. De bästa nya människorna du träffade? Nya arbetskamrater, svärföräldrar till barnen, alla bloggvänner fast vi aldrig träffats IRL.


Denna utmaning skickar jag också vidare till alla som känner sig utmanade. Sänd mig gärna en rad när utmaningen är gjord och finns på bloggen, så att jag får läsa om ditt 2009.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


2 kommentarer:

Karolin sa...

kul att läsa dina svar.

CrimsonAnna sa...

Nu har jag gjort den