fredag 23 april 2010

Tema fredag - Svenskt förr eller nu


När jag tänker svenskt, tänker jag på allemansrätten.
Allemansrätten är en unik möjlighet för alla
att röra sig fritt i naturen.
Begreppet allemansrätt kom till i slutet av 1930-talet.
 En fritidsutredning gjordes för att ta fram åtgärder
för att underlätta för tätorternas befolkning
att komma ut i skog och mark.
Även om Sverige inte är ensam om att ha allemansrätt,
så är ju vi de enda som har svensk natur.

Se mer svenskt här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

sinneskatten sa...

Det var min första tanke och bild förslag, du har läst mina tankar!
Ha en skön helg i Närke, själv är jag där i nästa vecka på steg två i mina studier.
Mysigt att få bo hos sonen när man går i "skolan" i sin gamla hemstad.

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
ja det är få förunnat att ha denna rätt.
Ha en bra fredag!
LottaM

Daniela sa...

Visst är det fantastiskt att vi har vår allemansrätt. Det är något vi svenskar tar för givet och som vi borde uppskatta lite bättre. Själv är jag ute i skogen så mycket jag kan och hinner :)

anemonen sa...

Ja utan dem hade jag inte velat vara. På lingonröda tuvor och på villande mo.....

Marie-Louise sa...

Härlig tolkning och det är en lyx vi har, den bör vi vara rädd om. Ha en trevlig helg.

Jah Hollis sa...

Det var en bra tolkning och en fin bild på "lingonberries".
http://scandinavianfood.about.com/od/scandinavianfoodglossary/g/lingonberries.htm