måndag 2 januari 2012

År 2011 i korthet





År 2011 var på det stora hela ett bra år. Förutom en del sorgligheter, men ändå med många glädjeämnen. Jag har försökt summera förra året, försökt komma ihåg vad som hände, och då är det ju tur att jag har en blogg, där jag kan få en del uppfräschning av minnet. För hur det än är så glömmer jag bort, jag förtränger och försöker gå vidare när livet känns pest. Och naturligtvis har jag faktiskt ett privatliv också, ett liv som jag aldrig skulle avslöja offentligt. Så det har också hänt annat som inte finns med här, men som också betytt mycket för mig under 2011. Men det behåller jag för mig själv.


I januari blev äntligen vår braskamin installerad. Efter att ha pratat om att skaffa en sedan vi flyttade in i huset 2003, så fick vi äntligen utlopp för vår pyromanådra. För vi har verkligen eldat i den, även om det egentligen inte behövts, bara för att det är så mysigt. Jo fick också besked om att hon äntligen skulle få komma till USA igen och återförenas med sin man, och för att kunna återuppta sina abrupt avbrutna studier.

I februari åkte alltså äldsta dottern till USA för att bo där. Efter att ha varit hemma hos oss i 1½ år blev det ganska tomt och tyst i huset. Men ett par dagar efter att hon åkt följde vi efter dit och fick några dagar ledigt och fick uppleva riktig vårvärme. För att sedan komma hem till iskylan igen, men tack vare braskaminen stod vi ut.

I mars hände det tråkigaste på hela året. Min 95-årige far gick bort efter en mycket kort tids avtackling. Han lämnade ett större hål efter sig än jag nånsin kunnat tro att han skulle göra och det går inte en dag utan att jag tänker på honom och tårarna kommer. Trots att han var så gammal och trots att mamma gått bort så ville han verkligen leva, och det känns så tungt.

I april blev det alltså begravning och Jo fick komma hem några dagar igen. Vädret var soligt, men blåsigt. Fast i slutet av april fick vi uppleva riktig vårvärme och vi kunde till och med sitta ute och äta frukost i vårsolen. V hjälpte sonen med att fixa lite på hans båt och hade en trevlig påsk.

I maj firade jag min födelsedag och K och jag gjorde en liten Mors dags-utflykt till bl a Nyköping, och Bråviken. Vi hjälpte sonen att flytta till Strängnäs och fick mycket motion den helgen.

I juni minns jag mest att K började jobba i Nora och att vi hade fullt hus här på midsommarhelgen. Vädret var mycket växlande med ömsom sol och ömsom regnskurar, men vi hade mycket trevligt. Yngsta dottern var hemma på semester och vi tillbringade dagarna i solen och latade oss.

I juli fick K en vecka ledigt och då passade vi att åka till Mallorca på min sista semestervecka. Den veckan vi fick tillsammans kunde vi sedan leva länge på.

I augusti flyttade yngsta dottern hem till oss i väntan på att få en egen lägenhet eftersom hon började sin utbildning här.  Och eftersom hon har katt så fick Wille lite sällskap också.

September gick ganska obemärkt förbi. Vi hade ett underbart väder och tillbringade några timmar med att plocka svamp, som fanns i överflöd.

I oktober var det älgjakt, och K brukar alltid vara med på den. I år blev det dock bara en dag, fast vi fick lite älgkött ändå eftersom han var med den dagen det sköts en älg. Vi hade fredagsmys hemma hos min chef och hade trevligt. Och jag fick årets släng av förkylning och feber och var sjuk någon vecka.

I november inleddes den stora flytten från Brandbergen för yngsta dottern med sambo. Eftersom vi alla var rätt upptagna i veckorna så fick det bli på helgerna. Och efter diverse motgångar med trasig bil, K:s salmonellasjukdom och annat strul så blev vi faktiskt färdiga sista helgen i november.

Vart hela december tagit vägen vet jag inte. Den har bara svischat förbi i raketfart. Vi firade svärmors födelsedag, åt julbord på Sommarro, vi handlade julklappar och har hjälpt till att fixa i Je:s nya lägenhet. Så mycket fritid känns det inte som att jag haft på sistone. Sedan blev det jul. Som tur var, och det är jag jättetacksam för, var både Je och ML här på julafton, men varken Jo eller M med respektive. Och så fattades pappa förstås. Så det kändes lite avslaget, men vi hade det underbart i alla fall. Vi hälsade också på svärmor på juldagen och sedan började en väntan på den andra julaftonen, när alla var samlade hemma. Och så nyårsafton med alla närvarande förstås. Så året slutade lyckligt och i kärlek.

Nu har 2012 precis börjat och vi får väl se vad det året bär i sitt sköte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,



Inga kommentarer: