onsdag 22 juni 2011

Vem städar hemma hos dem?

Var man än går så finns det folk som skräpar ner på gator och torg. Vuxna människor slänger kvitton, godispapper, fimpar och läsk- och ölburkar. Burkarna tar någon hemlös säkert hand om, men resten av skräpet då?

Jag har blivit uppfostrad att slänga skräp i papperskorgar och soptunnor. Finns det ingen i närheten får jag helt enkelt ta med mig skräpet och slänga det när jag hittar en. Jag har också lärt mina barn att man inte slänger skräp hur som helst. Och jag vet att ingen av dem gör det heller.

Men resten av befolkningen då? De som skräpar ner, har de inte fått någon uppfostran?

Den 10 juli träder en ny lag i kraft. Då får polisen möjlighet att bötfälla folk som skräpar ner direkt på plats. Men kostnaden varierar beroende på vad man slänger. 800 kronor för en ölburk, men tuggummi och cigarettfimpar ger inte böter.

Fast det är ju konstigt att det måste till en lag för att folk inte ska skräpa ner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Cissi sa...

Jag håller med dig helt och fullt! Jag bor för närvarande i Glasgow och nedskräpningen här är värre än hemma, trots att de ska vara så stolta över sin fina natur i Skottland. De förstör sitt eget arv här borta anser jag. Lagen har jag inte hört något om förrän jag läste ditt inlägg och tycker det är på tiden faktiskt. Åtminstone tycker jag att fimpar bör bötfällas med. Tuggummi kan bli svårt eftersom det ofta är barn som tuggar.

snawitz sa...

Inte ens hemtjänst städar i deras hem

Ms sa...

Även jag har fått så mycket uppfostran att jag inte ägnar mig åt nedskräpning. Men det är tydligt att en stor del av folket inte fått det....