tisdag 24 maj 2011

Låter helt befängt

Att vara vänsterhänt innebär att personen använder vänster hand som huvudhand. Andelen vänsterhänta varierar från land till land, mellan 4 och 11 %, och det är något vanligare att män är vänsterhänta än att kvinnor är det.

Då låter det helt befängt att den norska forskaren, Kjell Åsmund Salvesen, vid St Olavs sjukhus i Trondheim genom sin forskning har dragit slutsatsen att ultraljud ökar sannolikheten för att barnet blir vänsterhänt.

Genom sin studie fick han fram att för de barn som hade undersökts med ultraljud när de låg i magen ökade sannolikheten att de skulle bli vänsterhänta med 15 %, jämfört med de som inte undersökts med ultraljud. Allra störst sannolikhet var det för pojkar där mammorna genomgått ultraljud innan vecka 20. Då ökade sannolikheten till 30 %.

Om han skulle ha rätt skulle det ju innebära att ultraljudsundersökningar påverkar hjärnan och ibland switchar på hjärnhalvornas funktioner, vilka redan borde ha fastställts i embryonalstadiet. Därför tror jag inte riktigt på den här studien. Jag tror att han hade fått samma resultat mellan andelen höger- och vänsterhänta även utan ultraljudsundersökningar.

Säger jag, som oftast tänker med reptilhjärnan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Karro sa...

Jag har hört om denna bieffekt redan för tiotalet år sedan. Själv har jag gjort ett tiotal UL med M, flera innan v 20, och han är vänsterhänt, så jag är benägen att hålla med, men vem vet om det bara är slump.

Johannes Ek sa...

Håller med. Jag har svårt att köpa tanken på att svaga ljudvågor skulle ha en så specifik effekt på hjärnans utveckling.