måndag 9 maj 2011

Ett tålmodigt folk


Jag har varit på auktion för första, nej för andra gången, i mitt liv. Och är förvånad över hur mycket "skräp" folk köper. Visst kan man göra fynd, i alla fall när man får köpa en hel låda med prylar för 20 kronor och i just den lådan finns en tenngrunka, som är värd betydligt mer. Men allt "skräpet" som följer med, vad gör folk med det? Jag antar att de slänger det, för inte kan väl folk gå på auktion, ropa in pryl på pryl, och behålla det? Antingen måste de ju slänga, eller sälja vidare. Jag hoppas för deras skull att inte deras hem ser ut som en auktionskammare.

Men visst kan man göra fynd på en auktion. Köpa nya verktyg för en spottstyver till exempel. Verktyg är dyrt och här kan man spara många tusenlappar. Men ibland blir man förvånad. När saker säljs till ett högt pris som verkar vara rena rama överpriset. Som till exempel ett par plaststolar, begagnade med några år på nacken med dynor, som blir dyrare än i affären. Fast man kan ju samla på just den modellen, eller så behöver man komplettera och stolen har utgått ur sortimenten för 10 år sedan. Men ändå.

Samtidigt blir man förvånad att ingen köper ett soffbord, jättesnyggt i mina ögon, och som jag vet kostade en bit över 5 000 kronor när det inhandlades. Och furumöbler kan man få för en tjuga. De kan man ju bara måla om i vitt, så har man ett jättemodernt skåp.

Folk som går på auktion är nog lite udda. En del handlar för att de behöver just den prylen i sitt liv. Men de flesta handlar nog bara för att det är billigt. Sen spelar det ingen roll vad det för skräp de släpar hem.

Jag vill till slut ge en eloge till människorna som har hand om auktioner. Jag förstår inte hur de kan hålla reda på vem som köpt vad, eller hur de orkar springa fram och tillbaka med tunga lådor med prylar. Visserligen underlättar det ju, och framför allt går det mycket fortare mellan klubbslagen, när auktionen blivit datoriserad. Men ibland strular tekniken och då får man se hur det gick till förr i världen. Och jag beundrar den auktionist, som trots att det går trögt ändå håller modet uppe och senare får igång auktionen igen och buden börjar hagla. Efter 5-6 timmar utan paus.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: