onsdag 26 maj 2010

Särskrivning retar mig också

Det tål att upprepas att särskrivning av ord är bland det mest irriterande jag vet. Texten blir helt förvirrande. Jag tycker att det verkar som om fenomenet breder ut sig och blir värre och värre. Men det är kanske inte så konstigt när barnen i skolan får lära sig att skriva det de vill och inte tänka så mycket på att det ska vara rättstavat och rätt grammatiskt. Jag tror att engelskan också är en bov i dramat. På engelska skriver man ju faktiskt isär orden. Men inte på svenska alltså. Det mest konstiga är att man till och med skriver isär ord, fast det är ett binde-s med.

Här finns några exempel från skrivihop.se, Särskrivningspolisen, Facebook och Avigsidan.com

 * Halv naken karl, en armad bandit, snor billigt.


* Kul glass, skum banan, butter kaka.

* Pappa ledig, gift orm, bar personal, rak apparat, dansk får ost.

* Djupfryst kyckling lever, brun hårig sjuk sköterska, sjuk gymnast.

* Små företagare, kassa medarbetare.

* Herr Toffel, Herr Toalett. Vilka är dessa herrar?

* Sjö nära tomt till salu. Hur mycket kostar sjön?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Helena sa...

Jag retar mig också på det.