måndag 15 juni 2009

Komvux för alla?


Det ska inte längre vara möjligt för gymnasieelever att läsa upp sina betyg på Komvux. Det föreslår regeringen i den nya skollagen som ska presenteras.

Jamen, varför ska några som strulat i gymnasiet och fått dåligt betyg kunna läsa om kursen på Komvux och få ett bättre betyg? De har ju ändå i alla fall ett betyg.

Jag tycker det är rätt att man inte ska kunna läsa upp betyg på Komvux, för egentligen är väl Komvux till för såna som inte har läst kurser och därmed inte heller fått något betyg eller fått IG. Jag tycker också det är slöseri med resurser om gymnasieelever redan sumpat sin chans ska få en ny, medan de som verkligen behöver läsa på Komvux får stå utanför för att utbildningsplatserna inte räcker till.

Jag vet att många är trötta på gymnasiet, men de gör inte ett riktigt försök om de hela tiden har i bakhuvudet att de kan läsa upp betygen senare. Det är ju bara att skjuta problemen på framtiden. Det blir någon sorts jag-tar-det-sen-mentalitet. Trots allt klarar de allra flesta att gå genom gymnasiet med bra betyg, fast de inte alltid mår så bra och är enormt skoltrötta, bara de har lite jävlaranamma. Och förslaget innebär ju att det fortfarande ska gå att tenta upp sina dåliga betyg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Ida sa...

Jag måste säga att jag håller inte alls med dig, jag tycker att man borde få läsa upp betygen på komvux, kunskap borde inte vara begränsad. :D

Baronessan sa...

Alldeles, alldeles! Ska inte du bli politiker? Du kan bli skol- och sjuvårdsminister. Jag röstar på dig oavsett parti ;)

Anonym sa...

Man kommer fortfarande kunna tenta upp sina betyg! Jag har gjort det tidigare och det fungerade utmärkt.

JemyM sa...

Har du nån gång funderat på vilken effekt utbildning har på ekonomin och samhället i allmänhet?

Vet du vilka krav som ställs för att komma in i högskola/arbetsliv och känner du till alternativen?

Om vissa behöver 4 år istället för 3 för att nå sina mål, är det fel?

Det känns lite som du förväxlat kunskap med talangjakt. Skolan är inte samhällets svar på IDOL. Ökade betyg innebär inte bara ökade "poäng", utan ökad kunskap/medvetenhet. Ökad kunskap/medvetenhet generellt skapar ett starkare samhälle och ökat välstånd. Minskad kunskap/medvetenhet skapar ett svagare, med ökade sociala och ekonomiska problem.

Att anklaga folk individuellt för att de inte uppfyller förväntade normer, t.ex. förmågan att maxa betyg på 3 år istället för 4, känns inte som liberal politik.

Unknown sa...

Gymnasiestudenteras taktikstuderande har berövat väldigt många utan gymnasiekompetens rätten till utbildning på gymnasienivå. Det end araka är att den som redan har fått ett godkänt betyg i ett ämne får läsa om kursen men då betala vad den kostar i sin helhet. En termins komvuxkurs kostar kring 13-15 tusen kronior. Det kanske är dags att förklara för alla som taktikstuderar att det inte går att överutnyttja samhälletsresurser av egoistiska skäl, det skalräcjka till för dessa smo beäst behöver detta. Och där i faller inte ungdomar som inte vill prestera mera på gymnasienivå.

När jag var ung så satt gymnasiestudenter efter solan i 3-6 timmar per dag med sina skolböcker för att få bra betyg. I dag har denna tid begränsats till 1-3 timmar. Dessutom har kraven minskat p att få godkänt. Dagens kunskaper i svenska språket är erbarmerligt dåliga. Det ser man å alla nya studerande som kommer till högskolorna.

Anonym sa...

Jag håller inte heller med dig. Jag var en person som inte mådde spec bra på gymnasiet och därför hade inte så bra betyg eller tja medelbetyg och det kommer man inte långt med, och därför är jag oxå en sdn person som har fått läsa upp mina betyg på komvux. Jag är jättetacksam mot att komvux fanns och att jag fick den möjligheten. Man är inte så gammal när man går på gymnasiet och det är mkt som spelar in hur betygen blir, Komvux blev min chans att ta igen och visa att jag faktiskt kunde jag med.

Synd att du tycker att sdn som jag inte ska få en andra chans. /Karro

Bitten sa...

Nej, jag fattar faktiskt inte vad vitsen är att gå gymnasiet två gånger.

Anonym sa...

jo visst vore det perfekt om alla kunde vara plugghästar utan känslor igenom gymnaiset och inte behöva kämpa med allehanda sociala problem och störda betygsystem...

Det är klart man ska få sota hela livet om man inte är vuxen nog att ta viktigare beslut när man är 16-18 år gammal.

Sedan är det förstås jätteroligt att få läsa om saker..för man skulle säkert inte alls vilja göra ngt annat.