måndag 31 december 2012

Årskrönika 2012

Det kanske är lite väl pretentiöst att försöka få till en årskrönika. Men det är ju kul för mig också att minnas tillbaka året som gått. Jag glömmer så lätt bort det roliga, det är ju det tråkiga och sorgliga som ältas hela tiden. Jag gör ett försök i alla fall.

 
Det obligatoriska julfotot framför granen togs vid nyår, när alla var samlade.


Januari
Efter att ha firat nyår med oss åkte äldsta dottern med man tillbaka till USA. Jobbet kändes tungt. Men att bli bjuden på trerätters middag av yngsta dottern var en ljuspunkt.

Februari
GI-mat stod på menyn. I alla fall för det mesta. Jag bokade biljett till sommarens begivenhet, Kents konsert vid Sundbyholms slott i juli.

Mars
Vi åkte till Gran Canaria för att koppla av och lapa sol i en vecka. Vi hade en väldig tur med vädret och badade i havet varje dag. Vi ställde om till sommartid och skillan blommade i trädgården.



April
Vi köpte nya möbler till uteplatsen på framsidan, och kunde sitta ute och äta frukost eftersom det nästan blev sommar i slutet av månaden. Nya Kentskivan kom i brevlådan. Rådjuren åt upp våra nyplanterade penséer, och förstörde hängsälgen.

Maj
Första halvan av maj var rätt regnig och kall. Bustermopsen fyllde 10. Sedan kom sommaren och min födelsedag firades, och vi planterade två magnolior i trädgården. Den största händelsen för året var när sonen talade om att han och sambon skulle få barn. På självaste juldagen. Och eftersom det är nyårsafton i dag och de fortfarande inte har åkt till BB så sker nog födseln efter tolvslaget, således 2013. Men det kan ju hända saker än, det är ju fortfarande många timmar kvar av nyårsafton.



Juni
Ingen direkt sommarkänsla. Dottern och sambo for till London och vi fick vara hund- och kattvakt. Midsommaraftonen bjöd på ganska bra väder och det badades i den nya stora poolen. Och rådjuren fortsatte att äta upp våra fina blommor i trädgården. Yngsta dottern började övningsköra igen med mig som instruktör.



Juli
Var på middag hos goda vänner, men första halvan av juli minns jag inte mycket av. Allt jag tänkte på var stundande semester. Den första semesterveckan var vädret fantastiskt. Vi solade och badade hela veckan. Sedan åkte vi på fredagkvällen på Kentkonsert, sov lite i bilen och åkte direkt därifrån tidigt på morgonen till Arlanda och tog flyget till New York. Om vi hade haft taskigt väder här hemma med mycket regn, så var vädret desto mer fantastiskt där borta hos dotter och måg. De hade precis flyttat till en egen lägenhet och vi fick ett eget gästrum. De båda jobbade om dagarna och kunde inte vara lediga så mycket, så K och jag hyrde bil och åkte till stranden, nästan varje dag. Dessutom var vi på utflykt både till New York och Philadelphia. Vi åkte och kollade på vattenfall och var till Delaware och shoppade. Dessutom var vi ute på havet och fiskade. En helt underbar semester, som innehöll allt.



Augusti
Sista sommarmånaden. Vi bjöd på en liten familjemiddag med grillat. Yngsta dottern fyllde år och bjöd på jättegod smörgåstårta. Vi var i Arboga på medeltidsdagarna.



September
En mellanmånad. Ganska intetsägande. Men dotterns nya, fina cykel blev stulen utanför där hon bor, trots två lås. Jag har nog inte varit så förbannad på hela året som jag var då. Det var is på framrutan en morgon när jag skulle till jobbet. Jag åkte tåg med en arbetskamrat till Arlanda och var på höft- och knämöte, ett lite kul avbrott i vardagen.

Oktober
Vi gjorde om i hallen. Målade taket, tapetserade och köpte nya möbler. Helt fantastiskt snyggt blev det. K var på älgjakt och vi fick lite älgkött i frysen. Det brann i dotterns trappuppgång, i en lägenhet snett under. Som tur var hann brandkåren släcka innan det spred sig. Vi fick normaltid igen, och kvällarna blev mörkare. Vi höll andan medan Sandy for över USA:s östkust, men dottern med man klarade sig utan större missöden.


 
November
Den första körde dottern upp och fick sitt hett efterlängtade körkort. Mörk och disigt och kallt. Ryggskott som satt i ett par veckor. Gick på ortopedkurs och hade det lyxigt, med mat, dryck och lite partaj. Köpte hallon- och lakritsglögg och systemets årliga. Vi vaccinerade Wille, Boris och Bruce och satt flera timmar i ett varmt väntrum. Bokade julbord på Stadsträdgården. Blev bortbjudna till Strängnäs på middag och sov över. Och snön kom. Och Bruce, den lille svarte och busige katten, kom in i dotterns liv.

December
Var på middag hos goda vänner. Det var mycket kallt några dagar, och mycket snö. Julförberedelserna var i full gång. Vi åt julbord och bakade lussekatter. På Lucia fick vi verkligen en överraskning när dottern med kompis kom och lussade och sjöng så fint. Vi kokade knäck och gjorde marsipangodis. Och var på kalas i Strängnäs. Så kom julhelgen. En lugn och mycket skön helg. En vit jul, precis som den ska vara. Och jag fick en rattmuff som jag önskat mig så länge.

Nu är det alltså ett nytt år på gång. Än har jag inte hört något från de blivande föräldrarna, så bäbisen hinner nog inte komma det här året. Men jag ser fram emot nästa år då jag blir stolt farmor!

 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: