måndag 29 augusti 2011

Egoist - javisst



Fem ledande (vad det nu betyder) transportforskare anser att skatterna borde chockhöjas på både bilar och bilresor och i stället bygga ut kollektivtrafiken. De tror att bilen är en konsumtionspryl för de flesta och bilåkandet är ett nöje och inte en nödvändighet. Med dagens bensinpriser tycker jag att det låter lite smalspårigt, i alla fall om vi ska tänka lokalt. Det är väl inte många som är ute och söndagsåker som vi brukade göra när jag var barn. Visst finns det många som har bilen som en nöjespryl, och då väldigt gamla bilar som inte är särskilt miljövänliga. Och alla bor ju inte i Stockholm, där det ändå är enklare att åka kollektivt än att köra bil än i de flesta småstäder, eller på landet. Jag upplever att problemet med kollektivtrafiken i vår stad är att bussarna går alldeles för sällan, åker alldeles för långa omvägar när man ska ta sig från A till B, har svårt att hålla tidtabellerna och är överfulla. Och om dubbelt så många ska åka buss till jobbet så behövs det ju dubbelt så många bussar. Minst.

Jag anser inte att det är en allmän rättighet att få åka bil överallt jag ska, men det underlättar så mycket och sparar så mycket tid. Och jag tycker faktiskt att det kostar tillräckligt att vara bilägare. Det är ju bensin, vägskatt, servicekostnader, reservdelar och försäkring. Visst kan jag tänka mig att höja skatten på rent lyxbilsåkande som inte är försvarbart i dagens läge, men för de allra flesta är bilåkandet ett nödvändigt ont i det stora ekorrhjul som kallas livet.



3 kommentarer:

pinkypanky sa...

Helt galet, jag är ocks¨å egoist - javisst! De där med skatter och tullar är skitsnack, eftersom dom inte lyckas driva kolletiv trafiken som det är idag och ändå höjer priserna där också utan att den ens fungerar. Dessutom är bilåkande bland det bästa jag vet, och kollektiv trafik det VÄRSTA jag vet ( åker ändå komunalt just nu ). Varför ska man tvingas sitta och trängas med en massa okända barn och människor, sjuka och folk som luktar illa... nej tack, jag betlar också för min bil idag och tar den gärna till jobbet!!! utan att ha dåligt samvete eftersom jag är en arbetande människa. Nån gräns får det faktiskt va.

Annelie Esséus sa...

Håller med dig helt och fullt!

Fru Gårman sa...

Precis! Här i min stad finns inte ens någon stadsbuss. Inte för att det är så stort här, men det är i alla fall 7 km eller nåt från början till slutet i tätorten.