fredag 10 december 2010

Fas 3

När man har förbrukat 300 dagar med a-kassa och efter det 450 dagar av coachning och praktik får man jobba gratis, och antingen leva på försörjningsstöd från kommunen eller aktivitetsstöd från försäkringskassan. I Sverige jobbar just nu 24 000 personer på det sättet.

Den som jobbar får bara ett par, tre tusenlappar i lön, medan arbetsgivaren får 5 000(!) per månad för att de låter den arbetslöse jobba. Snällt, eller hur? När arbetsgivaren får mer pengar är den som utför jobbet tycker i alla fall jag att det är något som är galet. Jag antar att meningen med detta jobb ska vara att få ett fast arbete. Annars är det ju den nya tidens slavar, som sliter där ute på arbetsplatser på låtsasjobb, och som inte har en chans att få ett fast jobb.
Jag vet i alla fall att jag aldrig skulle slita som en slav för 3 000 kr i månaden. Jag jobbar för att tjäna pengar till mitt uppehälle, inte för att jag tycker det är tråkigt att vara hemma. Inte för att jag tjänar några stora summor, men det går runt. Dessa människor har ju däremot inget val. Jobbar de inte får de inga pengar alls. Och det är väl rätt. Men de kan åtminstone få en någotsånär skälig lön för sitt låtsasarbete.

Utpressning? Slaveri? Utnyttjande av arbetslösas taskiga ekonomiska situation? Detta är dagens Sverige.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: