torsdag 15 juli 2010

Dags för brainstorming på SVT


Kanske är det dags att SVT sätter sig ner och tänker till och kläcker lite nya programidéer. Jag tror inte att det går att köra "Allsång på Skansen" i hur många år som helst i samma hjulspår och behålla en intresserad publik. Det kanske är bra stämning på plats, men den går inte ut i tittarnas vardagsrum. Jag har inte följt allsången alls, bara sett några enstaka program. Men de jag sett har gjort att jag inte fått det riktiga intresset. Och jag inte förstå hur programmet har kunnat bli så populärt och kan inte heller förstå varför man envist krampaktigt försöker behålla en halvintresserad publik.

Egentligen kan jag inte heller förstå hur "Morden i Midsomer" orkar behålla greppet om folks tv-intresse. Samma historia, samma mord, samma sävlighet, och samma töntiga småstadsmänniskor som hela tiden drabbas av diverse brott. Mest mord förstås, eftersom programmet bygger på morden.

Men ändå är det lite småmysigt att se poliserna jaga runt efter mördare och komma allt närmare en lösning. Det finns otroligt vackra scener att vila ögonen på, det tilltalar mig att det är så lantligt, långt ifrån Londons tuffa klimat. Och "Morden i Midsomer" hör till sommaren. Utan Barnaby i tv-rutan blir det ingen riktig sommar helt enkelt.

Ändå lyckas jag somna varje gång jag ser "Morden i Midsomer" och det måste vara det långsamma tempot som söver mig. För intresserad är jag ju. Egentligen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: