måndag 16 januari 2012

Har bytt pengar mot kvitton



Att kunna få ut pengar på banken är snart ett minne blott. I stället har bankerna sakta men säkert övertagit handeln med bankkort och kreditkort. Visst är det bra att handla med kort, det förnekar jag inte. Jag har nästan aldrig kontanter i plånboken, både på gott och ont. Men det kostar ju att ha ett bankkort, det kostar att ha internetbanken, det kostar för handeln att låta oss handla med kort. Och bankerna tvår sina händer. De har fått oss dit de ville. Och jag känner mig onekligen besvärad av att betala med kort när varan kostan 10 spänn. Precis som om det är mitt fel att bankerna tjänar stora pengar på mina transaktioner. Även om jag aldrig handlar på kredit.

Förr hade jag pengar i plånboken. Nu har jag buntvis med kvitton i stället, och några plastkort.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: