onsdag 23 mars 2011

Tillbaka på ruta 1

I många år har vi blivit itutade att vi ska äta fettsnålt. För att det ansågs bra för kroppen. Man glömde helt enkelt bort kolhydraterna som boven i dramat när övervikten var ett faktum och allt fler drabbades av diabetes. I gamla läkarböcker rekommenderas diabetiker att äta lågkolhydratkost. Men sedan slutade man tänka på hur kroppen fungerar och förlitade sig mer på studier. Fett var farligt och gjorde att man blev fet. Vem minns inte Socialstyrelsens rekommendation om 6-8 skivor bröd om dagen?

Vilken tur att det finns nya rön nu. Jag tror på GI-kosten, jag känner att jag mår bra, och går ned i vikt. Inget revolutionerande, men sakta men säkert känner jag att mitt blodsocker inte åker jojo framåt eftermiddagen.

I dag ska jag göra ett sockerbelastningsprov. Visar det sig att jag har diabetes kommer jag att köra med GI-kosten i fortsättningen också. Dessutom ska vi väl kunna ta promenader nu också när snön och isen nästan smält bort, så man kan gå ut utan att riskera benbrott.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: