måndag 28 mars 2011

Rena rama vintern - igen

Måndag morgon är ingen höjdare. Eftersom vi blev påtvingade sommartid i går är det mörkt som mitt i natten när jag vaknar. Förresten sommartid, vilket skämt!. För det har verkligen snöat i natt. Jag visste i och för sig att det skulle bli snö, för det var snö i luften i går eftermiddag, med den kalla vinden som svepte runt husknuten. Och sedan satt vi och tittade på flingorna som singlade ner. Men inte trodde vi att snön skulle ligga kvar.

Fast vi slipper ju jordbävningar här i alla fall. I morse hade Japan ett nytt jordskalv med magnitud 6,1. Men varningen om en ny tsunami drogs tillbaka och trots att omkring 500 tekniker, brandmän och soldater kämpar dygnet runt för att försöka förhindra en total härdsmälta i kärnkraftverket Fukoshima är strålningsnivån utanför en av reaktorerna så hög som 100 000 gånger mer än normalt, i havet utanför 1 850 gånger högre och i vattenpölar utanför reaktorn har man uppmätt 1 000 millisievert. Enligt en fransk expert är det tecken på en partiell härdsmälta.

våra mina problem är ju lite fjuttiga kan man tycka. Mörker och snö. Fast det är ju i den verkligheten jag lever. Här och nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Nytt skalv i Japan, nivå cirka 6.

Det stora skalvet hade nivå nära 9.

Om jag inte misstar mig är skillnade mellan dessa två skalv ungefär en miljard gånger, när det gäller energiinnehåål.

Vad jag vill anmärka på är tidningarnas sätt att skriva om detta. De använder "magnitud" och en siffra utan att ha en aning om vad det egentligen innebär, och vad skillnaderna är. I det här fallet är det som avståndet till månen jämfört med en fot.