måndag 21 mars 2011

Jag orkade inte ens skratta


Eftersom det kryper i hela kroppen på K när han tittar på Solsidan är det kanske ingen bra idé att köpa alla avsnitt på dvd. Då får jag sitta ensam och glo, och det är faktiskt inte lika roligt då.

I går sändes sista avsnittet för den här säsongen, och jag hoppas verkligen att de kan spela in fler till en tredje omgång. För deras skull.

K undrade om avsnittet inte var roligt i går, för han hade inte hört att jag skrattade. Och jag tror inte jag skrattade högt en enda gång, jag tyckte det mest var tragiskt att Anna fick en blodfläck på sin brudklänning och att deras mammor bråkade om slöjan. Inget roligt med det.

Inte heller scenen hos fotografen var kul, det kändes alldeles för krystat och fånigt.

Men det är alltid lika roligt att spy galla över Ove, för elakare människa finns nog inte. Hoppas jag. Jag har aldrig tyckt att Henrik Dorsin är rolig, men rollen som Ove är perfekt för honom. Han får verkligen människor att gå i taket. Jag hoppas att de inte låter Ove dö i nästa säsong.

En tredje säsong kanske också äventyras av att Mickan och Fredde inte kan bo kvar i sitt hus. Familjen som bor där vill visst inte hyra ut sitt hus längre och säger att om de hade förstått att ”Solsidan” skulle bli en stor succé hade de aldrig ställt upp från början. Pyttsan, de lånar väl inte ut huset gratis?

Fast serien vinner i längden. Tänk att det verkligen finns folk som lever så där som rollfigurerna. För det är ju därför den är kul. För att det är på riktigt, fast på låtsas. Eller tvärtom.

2 kommentarer:

Nicklas Eriksson sa...

Jag tycker Solsidan suger. Jag ser på många av mina vänner, särskilt kvinnorna, att Mickan är ett ideal som man bör leva efter att uppnå.

Total katastrof för jämställdheten.

Anonym sa...

Nicklas Eriksson,
det säger väl mer om dina vänner än Solsidan. Solsidan suger inte - men den är inte så bra som folk vill göra den till. Mest handlar det väl om att svenska humorserier är så fruktansvärt dåligt så när det kommer något som är bättre så tycker alla att det är fantastiskt.
Det som är bäst med Solsidan är skådespelarnas insatser. För ovanlighetens skulle känns det naturligt när dom pratar med varandra. Manuset är ok men inte mer. Alldeles för ofta är det överkonstruerat, ologiskt och missförstånden är alldeles för overkliga.