torsdag 31 december 2015

2015 - tillbakablickar på året som gått


Nästan alla som blir äldre känner nog att tiden går fortare och fortare för varje år. Så är det för mig i alla fall och det är bra att se tillbaka på vad som hänt under året, för minnet blir ju inte bättre heller.
Året har präglats av min onda rygg, jag har haft värk i ryggen, benet och höften. Men mot slutet av året kändes det plötsligt bättre och vi får hoppas att det håller i sig.

I januari var det åter dags att säga hej då till Amerikadottern när hon åkte tillbaka igen efter jul- och nyårsfirande. Det känns alltid lika sorgligt. Men hon fick vara hemma och fira sin pappas födelsedag i alla fall, och sin brorsons 2-årsdag, och sin svågers 35-årsdag.
Det var väldigt halkigt och snöigt, något som ger mer jobb på mitt arbete som sekreterare på en ortopedavdelning. Men klinikchefen var väldigt nöjd att få bjuda på tårta för att vi jobbat så bra, och vi firade också på restaurang att vi äntligen blivit av med vårt journalarkiv.
Eftersom det var så snöigt, halt och kallt så bokade vi en resa till sydligare breddgrader i mars.



I februari var det fortfarande snöigt och halt, men vi kompenserade det med mycket god mat och hämtmat. Vi var på bio, vilket inte händer alltför ofta. Dessutom var vi på Conventum på Peter Carlsson och Blå Grodorna. Biljetterna hade maken fått i födelsedagspresent av mig. 
Jag började en kurs på 10 veckor i diagnoskodning, ganska roligt men också väldigt jobbigt för en sån i min ålder. Vi gick inte mer än 1-2 gånger i veckan, men jobbade på som vanligt däremellan, och hade läxor som skulle göras.
Både sonen, och dottern i Amerika fyllde år, dagarna efter varandra. 



I mars var det så dags för vår semesterresa till Teneriffa, helt underbar var den. Nästan allt annat är glömt. Men i slutet av månaden blev det soligt även här och krokusen slog ut i rabatten.



I april var det påsk och det var också fint väder så vi kunde äta vår första frukost ute och börja greja i trädgården. 
Med det fina vädret blir det uppenbart att fönstren behöver putsas. Så vi investerande i en fönsterputsmaskin och lekande lätt gick det att få fönstren rena. Vi köpte också en robotdammsugare så vi slipper slå knut på oss själva när vi ska dammsuga under sängen. Bra grejer det där.



I maj kom våren på riktigt. Vi fick gå på dop då yngsta dotterns kompis skulle döpa sin son. 
Dottern, samma kompis till henne och jag deltog i Vårruset, en ny erfarenhet för mig. Det kändes ganska kul med alla tanter, damer och tjejer med olika kroppsformer som tog sig runt banan. 
Jag fyllde år och hade en bra födelsedag.



I juni var det äntligen dags för semester. 
Men först skulle våra döttrar firas att de gått färdigt sina utbildningar, en i USA och en här i stan. Jag var en mycket stolt mamma, som kände att våra tre barn fått bra utbildningar och klarar sig bra i livet. 
Vår resa gick till Grekland och Thassos den 6 juni. En helt underbar vecka med mycket sol, bad och god mat.
I mellanveckan hemma besökte vi bl a OpenArt och höll på att frysa häcken av oss för det var så kallt.
På söndagen efter midsommar drog vi iväg till dottern i USA. Där stannade vi i nästan tre veckor och hade det skönt på den underbara stranden på Long Beach Island medan dottern och hennes man jobbade. Men vi hann också med en helg i New York och fira 4 juli innan vi åkte hem igen.



I juli kom lilla söta kissen Bella till dottern med sambo. 
Vädret var inte så bra, men vi badade en del i poolen så några dagar måste har varit ganska fina.
I slutet av månaden köpte jag ny bil, en Golf som är underbar att köra, känner mig så glad när jag åker runt i den.



I augusti började äntligen bygget av vår nya altan. Det gick på några dagar och vi köpte nya möbler. Ett lyft skulle jag vilja säga, i stället för den gamla altanen med markis. Vi hade tänkt att ha invigning med kräftskiva, men tyvärr var vädret inte det bästa så v fick sitta inne i stället.
Dottern fyllde år och vi var ute på restaurang och firade henne och så fick vi ju ett nytt litet barnbarn, en gosse, två dagar senare.



I september var vädret ganska varmt och skönt, varmare än det var i juni faktiskt. 
Tyvärr blev Wille biten av en annan katt vid ett slagmål och han var riktigt dålig. Vi var till veterinären ett antal gånger för att operera och spola hans dränage. Det var väldigt svårt att få i honom antibiotikan, men till slut blev han i alla fall frisk och pigg igen.



I oktober hände inget särskilt, tror jag. Hösten kom med ganska dimmigt och disigt väder. 
Vi var ute och gick ganska flitigt, innan vädret blev kallt och tråkigt. 



I november var det återigen dags att styra kosan mot sydligare trakter, till Gran Canaria den här gången. Hela november fram tills vi skulle åka var bara en transportsträcka. Vi hade en underbar vecka med sol, bad och god mat, som vanligt. 
Den första advent kom vi hem från resan och då var det dags att förbereda för julmånaden med stakar, stjärnor och ljusslingor, både ute och inne.



Så har vi då kommit till den sista månaden 2015. December har varit hektisk med julklappsköp och förberedelser inför julen. 
Dottern och jag var på luciafirande i Olaus Petrikyrkan, maken och jag åt julbord på Ikea och sedan har dagarna bara sprungit fram.
En vinst från Postis förgyllde lite grann.
Julen var härlig med sonen med familj och dottern med sambo. Vi åt gott och öppnade många julklappar.

I dag är det nyårsafton och vi ska fira i stillhet med yngsta dottern och hennes sambo. Vi ska äta gott och skåla in det nya året med lite bubbel.
Som vanligt ska vi väl gå ut på baksidan av huset vid tolvslaget för att titta på fyrverkerierna runt om i stan, vi brukar se hur många raketer som helst, ända fram till kl 1.

Jag önskar er alla ett gott nytt år!

Låt 2016 bli ännu bättre än 2015!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: