torsdag 22 mars 2012

Los Castillos Restaurante


Ett av de roligaste minnena från Gran Canaria-resan förra veckan var när vi hyrde bil och åkte runt på egen hand på ön. Ett bra tag efter den vanliga lunchtimmen blev jag lite grinig eftersom blodsockret sjunkit för lågt och det var dags att leta efter någonstans att äta. Men utanför de vanliga turiststråken fans det inte så mycket öppet eftersom det var siesta. Men vi hittade ett ställe som var öppet och stannade där. Mannen som ägde stället var mycket mån om att få servera sin meny för 7,50 euro. Han var nästan omöjlig för mig att förstå med sin blandning avspanska och engelska i en salig röra, men K verkade förstå desto bättre. Och det slutade med att vi åt av hans kanariska mat.



Först fick vi en soppa av typen ärtsoppa, som jag inte gillar. K åt med god aptit, medan jag var lite tveksam. Jag såg framför mig hur soppan stått och kokat på spisen hela veckan och att vi skulle bli magsjuka. När mannen såg att jag inte ätit upp soppan blev han lite besviken och gick genast och hämtade nåt annat åt mig. Någon slags fisk med paprika och lök och som smakade lite sött och inlagt med någon sorts ättikslag. Ganska gott faktiskt. Men jag fick fortfarande inte bilden ur huvudet hur maten hade blivit tillagad för länge sedan och sedan stått och väntat på att det skulle komma gäster.

Huvudrätten var desto godare. Kanarisk kokt och mycket salt potatis med skal. Och någon form av gryta med skinkstek, eller liknande, med en mustig sås. Maten riktigt smälte i munnen och jag åt upp nästan allt, eftersom hungern segrade över förnuftet.

Sedan fick vi kaffe på maten och avnjöt det i solen, där i bergen, dit det tydligen inte kommer så många turister. Vi kunde sedan åka därifrån mätta och belåtna. Och inte blev vi sjuka heller.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: