söndag 1 augusti 2010

Näe

Efter att ha varit på semester och utan att se på tv (mer än någon enstaka svensk EM-insats på ett språk som jag bara kan några enstaka ord på) slår det mig att tv-programmen snart består av endast reklamavbrott. Ja, inte de svenska public service-kanalerna då, men alla andra kanaler har reklam. Nu äger ju inte jag fjärrkontrollen i detta hus, utan den innehas oftast av någon annan. K är allergisk mot reklam och zappar hela tiden mellan kanalerna så fort det blir reklamavbrott. Och oftast är det reklam samtidigt på alla kanaler, så man får alltså se all reklam i en enda röra.

Om jag stör mig på att det är så mycket reklam nu, hur ska det bli efter i morgon, då TV4 kommer att ha rätt till tolv reklampauser i timmen eftersom den nya lagen ger kanalerna rätten att själva bestämma hur reklamen ska ligga.

Påverkas vi av reklamen då? Det är ju klart vi gör. Hur ofta har vi inte hört på jobbet att den och den har köpt det och det? För att de sett det på tv-reklamen. Inte för att de tror att det är ett bra köp, utan för att de blivit hjärntvättade att köpa just det märket. Reklamen har också ändrat karaktär genom åren. Förr var det nästan bara tvättmedels- och blöjreklam. Nu riktar sig reklamen till den tittargrupp som ser på programmet. Produkter antingen för män eller kvinnor, unga eller gamla osv.

Nej, inte kommer det att bli roligare att se på tv när reklamen tar över allt mer. Jag tror att vi mer och mer väljer att se på reklamfria kanaler som ettan och tvåan. Tänk vad skönt det är att se på en bra film utan att den blir avbruten av reklam.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Le Loup sa...

Jag håller med. Det är ju så mycket reklam redan nu, det känns som det kommer att bli varken hackat eller malet...