måndag 18 april 2011

Uttröttade


De senaste gångerna jag flygit har jag känt att min flygrädsla är som bortblåst. I alla fall nästan. Jag har ju faktiskt inte så stort val än att ta flyget om jag vill åka till dottern i USA. Och händer det nåt (läs att vi störtar) kan jag ju i alla fall inte gör nåt åt det.

Men nu kanske jag ska tänka om. Flygsäkerheten verkar inte stå högst på flygbolagens lista. Det finns alltså anledning att få riktig dödsångest när man kliver på ett plan.

Om varannan dansk pilot har somnat under en flygning och nio av tio har varit så trötta på jobbet att de har begått fel är det nog högst troligt att det gäller alla piloter. Varför skulle danska piloter vara sämre än andra liksom. Piloterna arbetar ofta mellan 10 och 14 timmar varje dag, ofta fem dagar i följd. Ledigheten efter det är kanske bara två dagar. Det är väl inte konstigt att de blir trötta.

Jag menar, jag kan ju inte ens hålla mig vaken när vi åker bil en lite längre sträcka. Fast då kör jag förstås inte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: