tisdag 19 april 2011

Ge vården mer pengar

Vikariebristen gör landstinget i Halland desperat. Sjuksköterskorna erbjuds 30 000 kronor i bonus för att jobba tolv veckor i sommar. Allt beroende på att arbetsgivaren planerar för dåligt. Det finns inte tillräckligt med personal helt enkelt. Men i stället för att använda de där 30 000 kronorna på bonus kanske det är idé att höja lönerna generellt så fler vill utbilda sig till att vårda. Det är ett slitsamt jobb de har och alldeles för underbetalt. Att dessutom bli snuvade på semestern, som är så välbehövlig när man jobbar med människor är ju väldigt knasigt. Och efter att ha jobbat ett helt år är sol, sommar och semester det enda som motiverar i alla fall mig att stå ut, utan att bryta ihop. Inte skulle jag avstå från sommarsemestern för 30 000 kronor i alla fall. Inte ens om jag då skulle ha råd att åka till varmare länder på semester i november i stället. Sommaren i Sverige tillsammans med familjen är mycket mer värd för mig.

Och Johan Norbergs vilja att avskaffa lagen om betald ledighet i Sverige ids jag inte ens kommentera. Han kan få jobba året runt utan att få betald ledighet om han vill, men han behöver inte blanda in alla andra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Flera kommentarer jag läst på inlägg som länkat till nyheten om den här världsfrånvände Moderatgossens utspel tyder på att de som kommenterar inte verkar veta att semester är just en betald ledighet. Somliga verkar tro att man inte har betalt den tid man har semester och att det då vore bättre att man fick jobba och få betalt om man ville. :-P