torsdag 12 april 2012

Lösenordsträsket



Det här med lösenord är inte en enkel sak. Lösenord och koder behövs till nästan allt man ska göra i livet. Det är faktiskt en gåta hur jag hittills lyckats komma ihåg nästan alla. Dessutom blir ju hjärnan full av olika bokstavs- och sifferkombinationer och slår bakut om man ska ha olika på alla ställen. Och man kan ju inte direkt skriva upp alla på en lapp, utan måste ha dem i huvudet. Ibland står det helt still när jag ska skriva ett lösenord för att komma in någonstans. Dock brukar det lösa sig om jag inte tänker för mycket utan bara skriver, det är som om lösenordet sitter i ryggmärgen och behöver få komma av sig själv liksom.

På jobbet loggar jag in i datorn hundra gånger om dagen. Så jag måste ha ett lösenord som går fort att skriva och lätt att komma ihåg. Eftersom vi måste byta lösenord var tredje månad så är det ju nästan omöjligt att variera sig hur mycket som helst också. Så det får bli latvarianten, jag byter ut en siffra här och en bokstav där och det brukar funka. Endast en gång, efter en lång semester, har lösenordet varit totalt borta ur min hjärna och då hade jag bytt lösen precis innan ledigheten. Men det löste sig ju ändå som tur var.

Det är ju bra om man kan hänga upp lösenordet på någonting i omgivningen så det blir lättare att komma ihåg. Som namnet på katten, hunden eller adressen. Fast då blir det ju genast lättare för dem som vill tränga in i det allra heligaste, och det är ju det man ska undvika.

Här finns en lista på världens vanligaste (och sämsta) lösenorden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Sus sa...

Vi pratade om detta på jobbet igår.

Jag varierar med några av samma sort typ. Men ibland är det stor bokstav, siffror och annat skit som jag har får många alternativ av.

Dilemma.

oumberligating sa...

Jag gillar att klura på lösenord, fast det är ju olagligt att öppna andras datorer/post....fast fundera får man ju göra! (ler)
Fast värst är när man gör minneskoder i huvudet för att komma ihåg siffror, själv brukar jag använda mig av historiska händelser. Gustav Vasas intåg i Stockholm, Skotten i Sarajevo 1914 mm, fast ibland glömmer jag mina egna "hjälp händleser! Ibland är det ännu värre...då har jag glömt vad jag glömt...! (ler)
Ha en fin fortsatt vecka!
Kram ifrån Oumberlige Peter!